Poissaolojen seuranta, niistä ilmoittaminen ja niihin puuttuminen
Oppilaan tulee osallistua perusopetukseen, jollei hänelle ole erityisestä syystä tilapäisesti myönnetty vapautusta (Pol35 §). Luvallisia koulun hyväksymiä poissaoloja ovat sairaus, sekä pyydetyt ja myönnetyt poissaolot. Poissaolojen ilmoittamiseen ja seurantaan käytetään ensisijaisesti Wilma-järjestelmää.
Luvallinen / etukäteen anottu poissaolo
Luvan tilapäiseen poissaoloon myöntää kolmeen päivään asti oppilaan opettaja tai luokanvalvoja. 4-10 päivän poissaoloista päättää rehtori saatuaan asiasta selvityksen. Yli kymmenen päivää kestävät poissaolot myöntää palvelualuepäällikkö oppilaan rehtoria kuultuaan. Huoltajien tulee varmistaa, että oppilas huolehtii koulutehtävänsä poissaoloajaltaan. Toistuvia poissaolojen hakeminen ei ole suotavaa.
Loma-anomus haetaan Wilmassa välilehdeltä Hakemukset ja päätökset -> Tee uusi hakemus
Sairauspoissaolo / selvitetty poissaolo
Oppilaan vanhempien tulee ilmoittaa luokanopettajalle tai -valvojalle oppilaan sairauteen liittyvästä poissaolosta mahdollisimman pian. Hyvä tapa on tehdä ilmoitus samana aamuna. Mikäli oppilas on poissa koulusta huoltajien siitä ilmoittamatta, on opettajan tai luokanvalvojan tiedusteltava huoltajilta poissaolon syytä (alakoulussa yhteydenotto huoltajiin, yläkoulussa Wilma-merkintä).
Luvaton / selvittämätön poissaolo
Selvittämättömiin poissaoloihin puututaan heti. Luokanopettaja tai -valvoja merkitsee poissaolon Wilmaan. Alakoulussa luokanopettaja keskustelee oppilaan ja vanhempien kanssa. Tarvittavat tukitoimet aloitetaan välittömästi. Tarvittaessa opettaja huolehtii yksilöllisen oppilashuoltoryhmän kokouksen järjestämisestä.
Luvattomiin poissaoloihin puututaan heti. Jos alakoulun oppilaalla on luvattomia poissaoloja, luokanopettajan on keskusteltava asiasta oppilaan ja huoltajien kanssa. Yläkoulussa luokanvalvoja ohjaa oppilaan kasvatuskeskusteluun, jossa sovitaan poissaolon korvaamisesta. Luokanopettajalla ja - valvojalla on velvollisuus sopia yksilökohtaisen oppilashuoltoryhmän edustajan kanssa ryhmän koollekutsumisesta, jos oppilaan luvattomat poissaolot tai jatkuvat yksittäiset poissaolot jatkuvat eikä asian käsittely oppilaan huoltajien kanssa tuota tulosta.
Poissaoloja yli 30 h
Opettaja tai luokanvalvoja on yhteydessä huoltajiin ja arvioi monialaisen yhteistyön tarpeen riippuen poissaolon syystä.
Poissaoloja yli 50 h
Jos selvitettyjä poissaoloja on toistuvasti tai määrä lukuvuoden aikana on 50 tuntia, myös silloin luokanopettaja/luokanvalvoja keskustelee asiasta oppilaan ja vanhempien kanssa. Joskus terveydellisten syiden takaa voi löytyä myös muita syitä. Tarvittaessa perhettä ohjataan kouluterveydenhuoltoon tai kutsutaan koolle yksilöllinen oppilashuoltoryhmä.
Poissaoloja yli 100 h
Jos poissaoloja on lukuvuoden aikana 100 tai oppilaan koulunkäynti vaarantuu luvattomien poissaolojen takia eikä tukitoimista ole ollut apua, yksilöllisessä oppilashuoltoryhmässä arvioidaan lastensuojeluilmoituksen tarvetta. Oppilashuoltoryhmässä sovitaan toimenpiteistä ja seurannasta.
Keinoja
Koulujen toimintakulttuuria pyritään kehittämään siten, että poissaoloja pystytään ennaltaehkäisemään. Koulussa kiinnitetään huomiota mm. seuraaviin asioihin:
- kouluviihtyvyys,
- kouluturvallisuus,
- kiusaamiseen puuttuminen,
- osallisuus,
- sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja
- elämänhallintataidot.
Poissaoloja käsitellään mm. seuraavilla keinoilla:
- oppituntien korvaaminen,
- kasvatuskeskustelu,
- kodin ja koulun yhteistyö,
- poissaolokysely SRAS-R,
- monialainen yhteistyö kouluterveydenhuollon, kuraattorin, psykologin, nuorisotyön, perheneuvolan tai lastensuojelun kanssa,
- CICO-toiminta,
- oppimisen yleinen tuki,
- tarvittaessa opetuksen räätälöinti ja
- jatkuva seuranta.
(Varhaiskasvatus- ja perusopetusjaosto 8.3.2022/11§)
Offentligt, till lärare, till studerande, till personalen och till vårdnadshavare